• ul.Partyzantów 79/9, 10-402 Olsztyn
  • +48 795 080 777
  • olsztyn@oia.org.pl

Spotkanie Prezesów ORA, GIF i WIF

4 lipca 2013 r. w Pałacu Prymasowskim w Warszawie odbyło się spotkanie Głównego Inspektora Farmaceutycznego Zofii Ulz i wojewódzkich inspektorów farmaceutycznych z przedstawicielami samorządu aptekarskiego. Naczelną Radę Aptekarską reprezentowali: prezes NRA dr Grzegorz Kucharewicz, wiceprezesi NRA dr Marek Jędrzejczak i Michał Pietrzykowski, sekretarz NRA dr Tadeusz Bąbelek i skarbnik NRA Krzysztof Przystupa, a okręgowe rady aptekarskie – ich prezesi.

                                                                                                                                                                                                          

                                                                                                                                                                                              

 

 

     Spotkanie zorganizowane z inicjatywy prezesa Naczelnej Rady Aptekarskiej Grzegorza Kucharewicza poświęcone było problemom związanym z przestrzeganiem przepisów dotyczących zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności (przepis art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne został wprowadzony w obecnym brzmieniu przez ustawę z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, która weszła w życie 1 stycznia 2012 r.). Na ten sam temat przedstawiciele Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej i samorządu aptekarskiego dyskutowali również 1 czerwca 2012 r. w Święcicach koło Warszawy. W komunikacie wystosowanym po tym spotkaniu podkreślono, że „w opinii Głównego Inspektora Farmceutycznego programy lojalnościowe spełniają przesłanki reklamy apteki bądź jej działalności”. Ponadto wskazano, że „wszelkie działania w zakresie nieprzestrzegania przepisów dotyczących zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, noszące cechy reklamy i mogące skutkować zwiększeniem sprzedaży poprzez nakłanianie potencjalnych klientów do zakupów w konkretnych aptekach i punktach aptecznych, po wnikliwej i indywidualnej analizie będą konsekwentnie karane na podstawie art. 94a i art. 129b ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne, zgodnie z kompetencjami wojewódzkich inspektorów farmaceutycznych”.

                                                                                                                                                                                         

    Otwierając tegoroczne spotkanie, prezes NRA Grzegorz Kucharewicz powiedział, że do Naczelnej Izby Aptekarskiej i okręgowych izb aptekarskich nadal napływają liczne sygnały o działaniach naruszających przepisy dotyczące zakazu reklamy aptek. Pisma informujące o tych naruszeniach wysyłane są bezzwłocznie do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego i Ministerstwa Zdrowia. Samorząd aptekarski zdecydowanie sprzeciwia się wszelkim akcjom promocyjno-reklamowym (programom lojalnościowym), wykorzystującym ideę opieki farmaceutycznej do działań sprzecznych z obowiązującym prawem. Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnej Rady Aptekarskiej z 21 listopada 2012 r., „zakaz reklamy dotyczy materiałów reklamowych w formie plakatu, gazetki reklamowej, ogłoszenia, programu lojalnościowego, napisów umieszczonych wewnątrz lub na zewnątrz apteki lub punktu aptecznego, w tym napisów wykorzystujących własne nazwy apteki, jeżeli posiadają cech reklamy”. Prezes NRA przypomniał, że przepisy jednoznacznie zabraniają reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, wskazując jednocześnie, że nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy tych placówek ochrony zdrowia publicznego. Przepis ten jest jasny i nie wymaga zmian ani jakichś szczególnie skomplikowanych działań interpretacyjnych. Prezes Grzegorz Kucharewicz wyraził przekonanie, że wojewódzcy inspektorzy farmaceutyczni będą podejmowali zdecydowane i skuteczne działania, do których zobowiązuje ich art. 94a i art. 129b ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.

                                                                                                                                                                                            

 

      Główny Inspektor Farmaceutyczny Zofia Ulz podkreśliła, że w sądach zapadło już około 50 wyroków w sprawach dotyczących naruszenia przepisów zakazujących reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. We wszystkich sprawach sądy podzieliły stanowisko Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej. Istotne są orzeczenia, z których wynika, że karę pieniężną można nałożyć także wówczas, gdy jeszcze przed wydaniem decyzji przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia reklamy apteki. Główny Inspektor Farmaceutyczny Zofia Ulz przypomniała też, że w komunikacie GIF z 8 kwietnia 2013 r., dostępnym na stronie internetowej (www.gif.gov.pl), wyjaśniono, czym jest opieka farmaceutyczna, o której mowa w art. 2a ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 19 kwietnia 2001 r. o izbach aptekarskich. We wspomnianym komunikacie Główny Inspektor Farmaceutyczny wskazuje: „(…) cechą opieki farmaceutycznej jest współpraca pomiędzy farmaceutą, pacjentem i lekarzem w celu zapewnienia odpowiedniej farmakoterapii i powinna być świadczona przez każdego farmaceutę. Tymczasem oferowane programy lojalnościowe, które zostały zakwestionowane prze wojewódzkich inspektorów farmaceutycznych, sprowadzały się do naliczania kolejnych punktów za dokonane zakupy i możliwości ich wymiany na nagrody, co trudno uznać za opiekę farmaceutyczną, o której mowa w ustawie o izbach aptekarskich. (…)”.   

                                                                                                                                                                                          

    Podczas spotkania w Pałacu Prymasowskim Biuro Prawne Naczelnej Izby Aptekarskiej przypomniało, że od początku obowiązywania ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych prezentuje stanowisko, zgodnie z którym umieszczanie w nazwie apteki elementów reklamujących aptekę lub jej działalność narusza zakaz zawarty w art. 94a ust. 1 zd. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne. Prawnicy NIA wskazali między innymi, że nazwa apteki, pomimo że swobodnie kształtowana przez przedsiębiorcę, nie może prowadzić do naruszenia lub obejścia obowiązującego prawa, w tym zakazu reklamowania aptek i ich działalności, zawartego w art. 94a ust. 1 zd. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne. Biuro Prawne NIA podniosło, że wydawanie zezwoleń na prowadzenie aptek, których nazwy zawierają elementy o charakterze reklamowym, jest działaniem naruszającym obowiązujące przepisy prawa, a decyzje administracyjne (zezwolenia) są dotknięte poważną wadą prawną. Prawnicy NIA jednoznacznie zaznaczyli, że w ich opinii kwestia zgodności nazwy apteki z obowiązującym prawem musi być rozstrzygnięta na etapie wydawania zezwolenia albo na etapie zmiany zezwolenia polegającej na zmianie nazwy apteki. Przedstawiciele Głównego Inspektora Farmaceutycznego podzielili pogląd, że stosowanie przez podmiot prowadzący funkcjonującą aptekę nazwy apteki zawierającej elementy reklamy apteki lub jej działalności stanowi naruszenie art. 94a ust. 1 zd. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne.

                                                                                                                                                                                                 

    Podczas spotkania ustalono, że Główny Inspektor Farmaceutyczny i prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej wystosują wspólny komunikat skierowany do aptekarzy.

                                                                                                                                                                                           

 

EUGENIUSZ JAROSIK
Biuro Prasowe
Naczelnej Izby Aptekarskiej

 

Adres

ul. Partyzantów 79/9
10-402 Olsztyn
NIP 739-15-73-145
Regon 510521371

Godziny otwarcia

pn. - pt.: 7:30 - 15:00
wt.: 7:30 - 17:30

Kontakt

kom. 795 080 777
oiaols@ol.onet.pl
olsztyn@oia.org.pl
fax: 89 675 52 75

2022 © Okręgowa Izba Aptekarska w Olsztynie

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.

Administrator Danych
Polityka Prywatności
Akceptuję