Od 1 października 2020 r. wprowadzony został nowy dokument JPK VAT składający się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej (nie będzie już deklaracji VAT 7 lub VAT 7K). W nowym dokumencie sprzedawcy będą mieli obowiązek podawania dodatkowo oznaczenia dla niektórych towarów, procedur i dowodów.
Minister Finansów wskazał w rozporządzeniu oznaczenia niektórych dostaw (sprzedaży) towarów i usług, które trzeba dodatkowo umieścić w pliku JPK.
W przypadku aptek istnieje obowiązek oznaczenia GTU 09 dostawy (sprzedaży) leków oraz wyrobów medycznych – produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne oraz świadczenie usług o charakterze niematerialnym GTU 12 (doradczych, szkoleniowych, marketingowych, badania rynku), o ile farmaceuta prowadzący aptekę świadczy takie usługi.
Co ta zmiana przepisów oznacza w praktyce?
Powstała wątpliwość, jak zawsze przy zmianie przepisów podatkowych, czy mamy obowiązek oznaczania GTU wszystkich sprzedaży wyrobów z listy zawartej w art. 37av ust. 14, czy tylko tych, które będą zbyte podmiotowi prowadzącemu działalność poza terytorium RP lub które mają być wywiezione poza terytorium RP, czyli te, które objęte są obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 prawa farmaceutycznego.
Zwróciliśmy się z tym pytaniem do Krajowej Informacji Podatkowej i otrzymaliśmy jednoznaczną odpowiedź, że symbolem GTU 09 należy oznaczyć tylko sprzedaż leków objętych obowiązkiem zgłoszenia. Zadaliśmy to pytanie na portalu MF i oczekujemy odpowiedzi (ma być do 7 dni). Niezwłocznie po otrzymaniu opublikujemy ją na stronie Izby. Odpowiedź nie ma wprawdzie rangi interpretacji indywidualnej, ale wyjaśnia intencje ustawodawcy.
Oprócz symboli GTU stosowanych po stronie dostawy (sprzedaży) rozporządzenie wprowadza wykaz obowiązkowych oznaczeń dowodów sprzedaży (np. podsumowania raportów fiskalnych, dokumentów wewnętrznych, mpp) jak również nowe oznaczenia dowodów nabycia (zakupu) poszczególnych towarów czy usług. Są to oznaczenia do stosowania w księgowości przy generowaniu pliku JPK, być może generowane przez Państwa systemy informatyczne wymagają wprowadzenia tych oznaczeń, ale to wymaga ustaleń ze obsługą księgową apteki.
W związku z powyższymi zmianami, ustawodawca postanowił zmotywować podatników do starannego działania wprowadzając kary administracyjne. Jeżeli podatnik prześle ewidencję zawierającą błędy, zostanie wezwany przez US do ich usunięcia. Jeżeli nie dokona tego w ciągu 14 dni od daty otrzymania wezwania zostanie nałożona sankcja w wysokości 500,00 zł za każde uchybienie.
Wyślij wiadomość, skontaktujemty się z Tobą