W związku z wycofaniem przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego z obrotu wskazanych serii produktów leczniczych zawierających w swoim składzie substancję czynną walsartan (valsartanum), przedstawiamy następujące wyjaśnienia dla pacjentów.
Masz wątpliwości, zapytaj farmaceutę!
Nie wszystkie leki zawierające walsartan (valsartanum) pochodzą z wadliwych serii. Na rynku wciąż pozostaje wiele produktów wytworzonych na bazie tej substancji i spełniających odpowiednie standardy jakościowe. Pacjenci, którzy mają wątpliwości dotyczące przydatności zakupionego leku, mogą to zweryfikować w aptekach.
Czego możesz oczekiwać od farmaceuty? Możliwe dwa scenariusze
- Jeśli okaże się, że produkt jest wadliwy, pacjent może poprosić farmaceutę o wypisanie recepty farmaceutycznej na odpowiednik danego leku (w przypadku zagrożenia zdrowia). Farmaceuta może też wydać jedno opakowanie leku na receptę bez recepty (w przypadku zagrożenia życia). W obu przypadkach pacjent nabędzie ten lek ze stuprocentową odpłatnością.
- Po stwierdzeniu wadliwości produktu, farmaceuta może od razu pokierować pacjenta do lekarza, który wystawi receptę na odpowiednik leku. Z nową receptą pacjent trafia z powrotem do apteki, a farmaceuta wydaje lek.
Pacjentów prosimy o cierpliwość i zrozumienie zaistniałej sytuacji, w jakiej – nie ze swojej winy – znalazły się apteki.