• ul.Partyzantów 79/9, 10-402 Olsztyn
  • +48 795 080 777
  • olsztyn@oia.org.pl

NFZ wprowadza ważne zmiany w sprawie recept. Przepisy wchodzą 26 kwietnia

NFZ wprowadza ważne zmiany w sprawie recept. Przepisy wchodzą 26 kwietnia

 

 

26 kwietnia 2023 roku wejdą w życie znowelizowane przepisy w sprawie recept. Zmiany dotyczą zawierania umów na realizację recept przez apteki.

 

 

NFZ zmienia przepisy ws. umów na wydawanie refundowanych leków na receptę

 

 

12 kwietnia opublikowano nowelizację zarządzenia prezesa NFZ w sprawie warunków zawierania umów na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na receptę. Przepisy zaczną obowiązywać od 26 kwietnia.

 

 

Dokument wprowadza kilka ważnych zmian:

 

*zrezygnowano z obowiązku przekazywania wniosku o zawarcie umowy w formie papierowej. Wprowadzona zmiana umożliwia podmiotom prowadzącym apteki opcjonalne składanie wniosku o zawarcie umowy na realizację recept – zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej.

 

*odstąpiono od obowiązku załączania do wniosku wzoru podpisu oraz parafy osoby: – podpisującej wniosek lub umowę na realizację recept (załącznik nr 3 do wniosku o zawarcie umowy na realizację recept), – uprawnionej do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę w trakcie trwania umowy na realizację recept (załącznik nr 4 do wniosku o zawarcie umowy na realizację recept).

– Z uwagi na to, iż obecnie w znacznej większości stosowana jest elektroniczna forma przekazywania informacji i zestawień w trakcie realizacji umowy, to tym samym składanie wzorów podpisów staje się zbędne. Ponadto powyższa modyfikacja przepisów wpisuje się w zasadę domniemania autentyczności pochodzenia podpisu od osoby lub organu, który go złożył. Oznacza to, że z samego faktu przedłożenia dokumentu należy wnioskować o jego pochodzeniu od osoby lub organu, który oznaczony jest na dokumencie jako wystawca. Jednocześnie przyjmuje się powszechnie, że w przypadku przekazywania danych w formie podpisanej podpisem odręcznym, podpisy składane w stosunkach urzędowych, zwłaszcza na pismach mających charakter czynności prawnej, powinny obejmować imię i nazwisko lub co najmniej nazwisko podpisującego – informuje Fundusz w uzasadnieniu.

 

*zrezygnowano ze wzoru wniosku w sprawie zmiany numeru rachunku bankowego stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia nr 73/2022/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

– Należy zauważyć, że zmiana numeru konta bankowego wykracza poza zakres przedmiotowy zarządzenia. Ponadto zmiana w tym zakresie stanowi jedną z kilku sytuacji powodujących konieczność zawarcia aneksu do trwającej umowy na realizację recept, dlatego wzory wniosków o aneks – w sytuacji jeżeli zostały one ustalone – winny być dostępne na stronie danego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia dedykowanej podmiotom prowadzącym apteki lub w Portalu NFZ, gdzie następuje wymiana informacji dotyczących realizacji umowy – wskazuje NFZ.

 

*zmodyfikowano wniosek o zawarcie umowy na realizację recept oraz wymagane do niego załączniki poprzez:

– określenie celu podawania we wniosku adresu e-mail – służącego między innymi do przekazywania korespondencji związanej z czynnościami o których mowa w przepisach działu IIIA ustawy o świadczeniach. Jednocześnie, przekazywanie korespondencji w formie wiadomości e-mail może wynikać także z odrębnych przyczyn, dlatego w przypisie ustalono katalog otwarty,

 

– zrezygnowanie z informacji o wymagalności pieczęci podmiotu prowadzącego aptekę lub kierownika apteki na wniosku i załącznikach – w związku z umożliwieniem składania wniosków w formie elektronicznej

 

*ujednolicono sposób poświadczania kopii wymaganych dokumentów – poprzez wprowadzenie odpowiednich wymagań w zależności od formy (elektronicznej lub papierowej) składania kopii wymaganych dokumentów. Powyższe zmiany mają charakter porządkujący

 

*doprecyzowano kwestię sposobu przekazywania wniosków o zawarcie umowy na realizację recept – z uwzględnieniem formy ich sporządzenia. Wprowadzona zmiana stanowi wtórną zmianę w stosunku do zmiany umożliwiającej elektroniczne składanie wniosków o zawarcie umowy na realizację recept;

 

*odstąpiono od określenia terminu na weryfikację przez oddział Funduszu wniosku o zawarcie umowy na realizację recept. 

 

– Stosownie do treści § 1 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2011 r. w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept (Dz. U. z 2021 r. poz. 337) Fundusz niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku zawiera umowę na realizację recept. Pierwszym dniem, wskazującym początek do obliczenia 14-dniowego terminu jest złożenie przez podmiot wnioskujący poprawnego oraz kompletnego wniosku o zawarcie umowy na realizację recept. Zatem czas przewidziany na weryfikację wniosku (w przypadku jego kompletnego złożenia) winien zawierać się w terminie przewidzianym do zawarcia umowy, wynikającym z rozporządzenia. Jednocześnie utrwalona w oddziałach wojewódzkich Funduszu praktyka postępowania w zakresie weryfikacji wniosku o zawarcie umowy na realizację recept pokazuje, że weryfikacja przedmiotowych wniosków odbywa się niezwłocznie, zaś informacja o przystąpieniu do weryfikacji wniosku przez oddział Funduszu jest widoczna dla podmiotu wnioskującego w Portalu NFZ, dlatego nie istnieje potrzeba określania terminu weryfikacji wniosku w przepisach zarządzenia – wyjaśnia NFZ.

 

Adres

ul. Partyzantów 79/9
10-402 Olsztyn
NIP 739-15-73-145
Regon 510521371

Godziny otwarcia

pn. - pt.: 7:30 - 15:00
wt.: 7:30 - 17:30

Kontakt

kom. 795 080 777
oiaols@ol.onet.pl
olsztyn@oia.org.pl
fax: 89 675 52 75

2022 © Okręgowa Izba Aptekarska w Olsztynie

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.

Administrator Danych
Polityka Prywatności
Akceptuję