Czy pracownicy aptek powinni mieć możliwość aktywowania swoim pacjentom Internetowych Kont Pacjenta? Środowisko podchodzi do tego pomysłu z dystansem, ale okazuje się, że trwają już w tym kierunku konkretne zabiegi. Niedawno list w tej sprawie skierowało do posłów stowarzyszenie Leki Tylko Z Apteki. Od kilku tygodni można się też podpisywać pod petycją w tej sprawie. Działania podejmuje również Naczelna Izba Aptekarska…
Rzecznik Prasowy Naczelnej Izby Aptekarskiej – Tomasz Leleno – wskazuje, że sama idea zakładania IKP w aptekach jest ciekawa. Jednak wyłącznie przy założeniu, że będzie to usługa płatna i świadczona przez farmaceutę. I to na zasadach analogicznych do tych obowiązujących u lekarzy.
– Już od dłuższego czasu rozmawiamy z resortem zdrowia na temat szczegółów wprowadzenia tego rozwiązania – przyznaje Leleno.
Zwraca on uwagę, że w 2019 r. farmaceuci ponieśli koszty związane z wdrożeniem potężnych projektów informatycznych: e-Recepty, serializacji i ZSMOPL-a. Tym samym pokazali ogromne zaangażowanie w proces cyfryzacji systemu ochrony zdrowia. Jego zdaniem w tej sytuacji próba nakładania kolejnych obowiązków, bez odpowiedniej gratyfikacji finansowej, nie zostałaby pozytywnie przyjęta przez środowisko.
Ta opinia odzwierciedla też nastroje w środowisku. Farmaceuci w mediach społecznościowych, na pytanie o wprowadzenie do aptek możliwości aktywowania IKP, reagują raczej nerwowo. Większość jest przeciwna temu pomysłowi wskazując, że już teraz obowiązki formalne i związane z działaniem różnych systemów informatycznych, pozbawiają ich czasu na cokolwiek innego. Część obawia się kwestii związanych z ochroną danych osobowych i RODO. Zdarzają się jednak i tacy, którzy uważają, że za odpowiednie wynagrodzenie – takie jak w przypadku lekarzy – taka możliwość powinna istnieć.
Stosunek środowiska do tego pomysłu pokazuje też w pewnym sensie liczba podpisów pod wspomnianą petycją w tej sprawie. Przez blisko trzy tygodnie wsparło ją zaledwie 14 osób.
Wyślij wiadomość, skontaktujemty się z Tobą