• ul.Partyzantów 79/9, 10-402 Olsztyn
  • +48 795 080 777
  • olsztyn@oia.org.pl

WYROK WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO W WARSZAWIE POTWIERDZA ISTOTNE KOMPETENCJE SAMORZĄDU APTEKARSKIEGO W ZAKRESIE OPINIOWANIA WNIOSKÓW O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA PROWADZENIE APTEKI

WYROK WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO W WARSZAWIE POTWIERDZA ISTOTNE KOMPETENCJE SAMORZĄDU APTEKARSKIEGO W ZAKRESIE OPINIOWANIA WNIOSKÓW O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA PROWADZENIE APTEKI

Organ samorządu aptekarskiego, wypowiadając się odnośnie nazwy apteki i ewentualnego naruszenia w nazwie zakazu reklamy aptek, nie wchodzi w kompetencje wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Stanął również na stanowisku, że opinia organu samorządu aptekarskiego wydawana w postępowaniu o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki nie ogranicza się jedynie do spraw z zakresu rękojmi należytego prowadzenia apteki.

   19 marca 2014 r. w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie rozpatrywana była skarga, którą spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Farmacja Polska Apteki Główne złożyła przeciwko Naczelnej Radzie Aptekarskiej. Spór dotyczył opinii wydawanej przez organy samorządowe w ramach postępowania w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej przed wojewódzkim inspektorem farmaceutycznym.

   Podstawą skargi  Farmacja Polska Apteki Główne sp. z o.o. uczyniła między innymi  zarzut naruszenia:

  • art. 7 ustawy z 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (Dz.U. z 2008 r. Nr 136, poz. 856) poprzez niewłaściwą wykładnię oraz błędne przyjęcie, że w zakres kompetencji samorządu zawodowego aptekarzy wchodzi nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących zakazu prowadzenia działalności reklamowej aptek,
  • art. 94a ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r.  – Prawo farmaceutyczne (Dz. U z 2008 r. Nr 45, poz. 271) poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że wydanie opinii w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki może obejmować również badanie kwestii podlegających nadzorowi wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego (reklama w nazwie apteki);
  • art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne polegające na niewłaściwej wykładni tego przepisu oraz błędnym przyjęciu, że nazwa apteki może stanowić jednocześnie reklamę.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę i uznał, że:

  • organy samorządowe mają prawo wypowiadać się w ramach postępowania o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej we wszystkich sprawach mieszczących się w zakresie ich właściwości, a nie jedynie w kwestii, czy osoba wskazana na kierownika apteki daje rękojmię należytego prowadzenia apteki, czy też nie;
  • organ samorządowy, wypowiadając się odnośnie nazwy apteki i ewentualnego naruszenia w nazwie art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne, nie wchodzi w kompetencje wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego i nie narusza obowiązujących w tym zakresie przepisów.

EUGENIUSZ JAROSIK
Biuro Prasowe
Naczelnej Izby Aptekarski

Adres

ul. Partyzantów 79/9
10-402 Olsztyn
NIP 739-15-73-145
Regon 510521371

Godziny otwarcia

pn. - pt.: 7:30 - 15:00
wt.: 7:30 - 17:30

Kontakt

kom. 795 080 777
oiaols@ol.onet.pl
olsztyn@oia.org.pl
fax: 89 675 52 75

2022 © Okręgowa Izba Aptekarska w Olsztynie

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.

Administrator Danych
Polityka Prywatności
Akceptuję