WYWIAD PORTALU RYNEKZDROWIA.PL Z PREZESEM NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ GRZEGORZEM KUCHAREWICZEM
„Niereagowanie właściwych służb i organów na łamanie prawa to dowód słabości państwa” – powiedział dr Grzegorz Kucharewicz, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej w rozmowie z portalem rynek zdrowia.pl, odnosząc się do problemu naruszania przez różne podmioty przepisów dotyczących zakazu reklamy aptek i ich działalności.
W rozmowie z Luizą Jakubiak „Zmiany w prawie dla aptekarzy – jaki bilans?”, opublikowanej 29 marca 2012 r., prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej między innymi ocenił rozporządzenie ministra zdrowia z 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich, poruszył kwestie związane z łamaniem przepisów zakazujących reklamy aptek, a także wskazał główne zadania samorządu aptekarskiego szóstej kadencji.
O zadaniach samorządu
„Obecna kadencja naszego samorządu będzie okresem dalszych intensywnych działań legislacyjnych. Chcemy, by prawo dotyczące farmacji i aptekarzy było tworzone z nami, a nie przeciw nam. Na pewno czekają nas prace nad nowelizacją ustawy Prawo farmaceutyczne. Musimy wywalczyć między innymi korzystne dla naszego środowiska rozwiązania prawne dotyczące dyżurów aptek. Trzeba ponownie przyjrzeć się przepisom antykoncentracyjnym (1% w województwie), które są łamane, bo nie ma dostatecznych mechanizmów egzekucji tego prawa. Czekamy też na projekt ustawy o zawodzie farmaceuty. Wierzę mocno, że minister zdrowia spełni oczekiwania środowiska farmaceutycznego i przyspieszy prace nad tą ustawą, ponieważ to ona będzie kształtowała byt aptekarzy. Powinna ona uregulować między innymi kwestie związane z opieką farmaceutyczną. Ten system trzeba wprowadzać stopniowo. W niektórych państwach zajmowało to nawet 18 lat. Tak więc opieka farmaceutyczna to pieśń przyszłości. Są również inne problemy wymagające rozwiązania, na przykład sprawa odsprzedaży leków między aptekami w razie likwidacji placówki, likwidacja opłat za zmianę niektórych danych w zezwoleniu na prowadzenie apteki, zniesienie granicy wieku dla kierownika apteki” – powiedział dr Grzegorz Kucharewicz w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl.
O abolicji dla aptekarzy
„Na spotkaniu w Ministerstwie Zdrowia 4 stycznia 2012 roku przedstawiciele samorządu aptekarskiego uzyskali od ministra zdrowia i prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia gwarancje niekarania aptek za realizację recept opatrzonych pieczątką ‹Refundacja leku do decyzji NFZ›. O abolicję zdecydowanie walczyliśmy także w Sejmie i Senacie podczas prac nad nowelizacją ustawy o refundacji leków. Minister zdrowia, zgodnie z obietnicą, wprowadził abolicję w rozporządzeniu w sprawie recept lekarskich. Tak więc apteki nie będą karane za realizację wadliwych recept, wystawionych od 1 stycznia 2012 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia. To doprecyzowanie dotyczące abolicji w akcie normatywnym jest ważne, komunikaty i deklaracje nie są bowiem w Polsce źródłami powszechnie obowiązującego prawa”.
O kontrolach NFZ
„W rozporządzeniu określono dokładnie zakres kontroli urzędnika NFZ. Są w nim enumeratywnie wymienione kwestie podlegające kontroli. W poprzednio obowiązujących rozporządzeniach w sprawie recept lekarskich norma ta była otwarta. Doprowadziliśmy do wykreślenia słów ‹w szczególności› z przepisu dotyczącego zakresu kontroli realizacji recept przez kontrolerów NFZ. Dzięki temu aptekarz obecnie wie, co dokładnie podlega kontroli Funduszu, a kontroler nie może rozszerzać w drodze interpretacji zakresu tej kontroli”.
O łamaniu zakazu reklamowania aptek
„Znów pojawiły się programy lojalnościowe i gazetki reklamowe z adresami określonych aptek, o czym poinformowaliśmy Ministerstwo Zdrowia i Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Problem ten poruszyłem też na posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia 14 marca 2012 roku. Powiedziałem wręcz, że niereagowanie właściwych służb i organów na łamanie prawa to dowód słabości państwa. Sekretarz stanu Jakub Szulc, odnosząc się do mojego wystąpienia, zapowiedział zdecydowane działania wobec łamiących przepisy obowiązującego prawa. Główny Inspektor Farmaceutyczny stwierdził co prawda, że programy lojalnościowe są ‹formą reklamy działalności aptek, gdyż stanowią one zachętę do kupna produktów leczniczych wyłącznie we wskazanych aptekach w celu zwiększenia ich obrotów›. Od instytucji demokratycznego państwa prawa obywatele oczekują jednak przede wszystkim sprawnego i skutecznego działania”.
Pełny tekst rozmowy dostępny jest na stronach portalu rynekzdrowia.pl:
http://www.rynekzdrowia.pl/Wywiady/Zmiany-w-prawie-dla-aptekarzy-jaki-bilans,118328.html
EUGENIUSZ JAROSIK
Biuro Prasowe
Naczelnej Izby Aptekarskiej
Wyślij wiadomość, skontaktujemty się z Tobą